Koronavírus: Vizuálny sprievodca ekonomickým dopadom

Koronavírus: Vizuálny sprievodca ekonomickým … 26. marec 2020 23:47   Makroekonomika   BBC

Prepuknutie koronavírusu, ktorý má pôvod v Číne, infikovalo tisíce ľudí. Jeho rozšírenie spôsobilo mnohým firmám veľké straty.

Neexistuje žiadne jediné číslo, ktoré by dôveryhodne zachytávalo alebo predvídalo ekonomický dopad Covid-19.

Či sa ekonomiky môžu vyhnúť recesii alebo nie, cesta späť k rastu v rámci situácii s Covid-19 bude závisieť od množstva faktorov, ako je miera, do akej bude dopyt oneskorený alebo ušlý, či je šok skutočne prudký alebo trvá, alebo či existujú štrukturálne škody, okrem iných faktorov.

 

Uzatvorenie Číny začalo rušiť výrobné a dodávateľské reťazce naprieč automobilovým priemyslom, cestovným ruchom, zdravotníctvom, výrobou vyspelých technológií a maloobchodom.

Obzvlášť tvrdo bol zasiahnutý automobilový priemysel. Provincia Hubei, epicentrum ohniska koronavírusu, je jedným z piatich hlavných centier výroby automobilov v Číne, ktoré tvoria takmer 9% čínskej výroby automobilov. Je tiež centrom výroby automobilových dielov pre domácich a zahraničných výrobcov automobilov. Zatvorenie závodov už posilnilo ostatné celosvetové dodávateľské reťazce pre automobilový priemysel. A s rýchlym poklesom zásob sa objaví globálny nedostatok automobilových súčiastok, ktorý ovplyvní objem výroby v roku 2020.

Taktiež nie je vhodná doba na podnikanie v cestovnom ruchu. Letecké spoločnosti, hotelieri, cestovné kancelárie, reštaurácie a poskytovatelia dopravných služieb boli ťažko zasiahnutí v dôsledku cestovných obmedzení. Krajiny závislé od cestovného ruchu, ako sú Thajsko a Malajzia, sa tiež ekonomicky trápia, pretože bude menej turistov.

Ale ako sa hovorí, strata jedného človeka je zisk iného človeka. A to platí aj v tomto prípade.

Zatiaľ čo letecký priemysel utrpel ranu, priemysel súkromného podnikania v leteckom priemysle vidí rast, pretože bohatí využijú svoje lietadlá na služobné cesty a získanie špičkových vedúcich pracovníkov a kritických produktov z Číny. 

Existujú aj iné odvetvia, ako je internetový maloobchod, ktorý zažíva rastový impulz. Číňania už prejavujú väčšiu otvorenosť pri nákupe automobilov online, a nie v obchodoch. Služby dodávky potravín online tiež, samozrejme, prekvitajú, rovnako ako iné druhy bezkontaktných doručovacích služieb.

Potom existuje odvetvie zdravotníctva, kde prerušené dodávky farmaceutických výrobkov, zdravotníckych zariadení a biotechnologických zariadení ohrozujú perspektívy jeho rastu. Na druhej strane, dopyt po tvárových maskách je obrovský. 

 

Prinášame vám výber grafov a máp, ktoré vám pomôžu pochopiť doterajší ekonomický dopad koronavírusu.

 

Globálne akcie

Veľké zmeny na akciových trhoch, na ktorých sa nakupujú a predávajú akcie spoločností, môžu ovplyvniť mnohé investície do dôchodkov alebo individuálnych sporiacich účtov.

FTSE, Dow Jones Industrial Average a Nikkei zaznamenali od 31. decembra 2019, teda od začiatku epidémie, obrovské poklesy.

Dow a FTSE zaznamenali najväčší pokles jedného dňa od roku 1987.

Investori sa obávajú, že rozšírenie koronavírusu zničí hospodársky rast a že vládne kroky nemusia stačiť na zastavenie poklesu.

V reakcii na to centrálne banky v mnohých krajinách znížili úrokové sadzby.

Teoreticky by to malo zlacniť pôžičky a stimulovať výdavky na podporu hospodárstva.

Federálny rezervný systém USA a Bank of England patria medzi tie, ktoré znižujú úrokové sadzby.

 

Cestovný ruch

Cestovný ruch bol vážne poškodený, keďže letecké spoločnosti prerušujú lety a turisti rušia služobné cesty a dovolenky.

Vlády na celom svete zaviedli cestovné obmedzenia, aby sa pokúsili koronavírus zastaviť.

EÚ zakazuje vstup cestujúcich z krajín mimo EÚ na 30 dní bezprecedentným krokom z dôvodu koronavírusovej krízy.

Analytická spoločnosť ForwardKeys odhaduje, že zákaz by mohol mať vplyv na približne 48 200 letov s 10,2 miliónmi miest a s najväčším dopadom na Air France.

V USA administratíve Trump zakázal cestujúcim z európskych letísk vstup na územie USA.

Britskí odborníci na cestovný ruch vyjadrili obavy z toho, že čínski turisti sú držaní doma. Podľa VisitBritain sa z Číny do Spojeného kráľovstva uskutočnilo počas 12 mesiacov 415 000 návštev do septembra 2019. Čínski cestujúci tiež utratia trikrát viac za priemernú návštevu Spojeného kráľovstva, každý 1 680 GBP.

 

Zákazníci nakupujú menej

Strach z vírusov a vládne rady zostať doma majú ničivý vplyv hlavne na hotely a reštaurácie.

Rezervácie reštaurácii sa v mnohých krajiných takmer úplne zrútili.

 

Továrne v Číne sa spomalili

V Číne, kde sa koronavírus prvýkrát objavil, priemyselná výroba, predaj a investície klesli o 13,5% v prvých dvoch mesiacoch roka v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2019.

Čína predstavuje tretinu celosvetovej výroby a je najväčším vývozcom tovaru na svete.

Obmedzenia ovplyvnili dodávateľské reťazce veľkých spoločností, ako je výrobca priemyselných zariadení JCB a automobilka Nissan.

Všetky obchody a predajne automobilov zaznamenali pokles dopytu.

Napríklad predaj čínskych automobilov v prvej polovici februára klesol o 92%. Viac výrobcov automobilov, napríklad Tesla alebo Geely, v súčasnosti predáva autá online, pretože zákazníci zostávajú mimo showroomov.

Čínske priemyselné spomalenie bolo dokonca viditeľné z vesmíru.

Nasa uviedla, že satelity monitorujúce znečistenie zaznamenali v krajine výrazný pokles oxidu dusičitého. Dôkazy naznačujú, že je to „aspoň čiastočne“ v dôsledku hospodárskeho spomalenia zapríčineného prepuknutím choroby.

 

Zasiahnuté sú aj „bezpečnejšie“ investície

Keď kríza zasiahne, investori si často vyberú menej rizikové investície.

Zlato sa tradične považuje za „bezpečný prístav“ pre investície v čase neistoty.

Až do marca sa cena zlata zvýšovala. Teraz však, keď sa investori stále viac obávajú globálnej recesie, klesla dokonca aj cena zlata.

Podobne aj ropa klesla na najnižšiu cenu od júna 2001.

Investori sa obávajú, že globálne šírenie vírusu zasiahne ešte viac globálne hospodárstvo a dopyt po rope.

Cena ropy už bola kvôli konfliktu skupiny výrobcov ropy O

Podobne aj ropa klesla na najnižšiu cenu od júna 2001.

Investori sa obávajú, že globálne šírenie vírusu ďalej zasiahne globálne hospodárstvo a dopyt po rope.

Cena ropy už bola znížená kvôli problémom medzi OPEC a Ruskom. Koronavírus znížil jej cenu ešte viac.

 

Hospodársky rast by mohol stagnovať

Ak hospodárstvo rastie, vo všeobecnosti to znamená viac bohatstva a viac nových pracovných miest.

To sa meria sa na základe percentuálnej zmeny hrubého domáceho produktu alebo hodnoty vyrobeného tovaru a služieb, zvyčajne počas troch mesiacov alebo roka.

Podľa Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) môže svetová ekonomika rásť najpomalším tempom od roku 2009, v dôsledku prepuknutia koronavírusu.

Think tank (skupina expertov poskytujúcich poradenstvo a nápady týkajúce sa konkrétnych politických alebo hospodárskych problémov) predpovedá rast len 2,4% v roku 2020, v porovnaní s 2,9% v novembri.

Uviedla tiež, že „dlhšie trvajúce a intenzívnejšie“ ohnisko by mohlo v roku 2020 znížiť rast na polovicu rast 1,5%, pretože továrne pozastavili svoju činnosť a pracovníci zostali doma, aby sa pokúsili vírus zastaviť.

 

Zdroje:

https://www.bbc.com/news/business-51706225

https://hbr.org/2020/03/what-coronavirus-could-mean-for-the-global-economy

https://www.forbes.com/sites/sarwantsingh/2020/03/02/impact-of-the-coronavirus-on-business/#791305744414

Zdroj: BBC, prevzaté zo spravodajstva Kurzy.cz

Zdieľajte správu na sociálnych sieťach

zdielat facebook linkedin pinterest twitter blogger enlace oblúbené


Makroekonomika

Zobraziť / Skryť numerickú kalkulačku

Obchodovanie CFD kurzy online

Obchodovanie s Plus500 je vhodné pre skúsených obchodníkov, nie začiatočníkov.
Upozornenie: Uvedené kurzy a informácie sú pravidelne aktualizované a kontrolované, majú informatívny charakter a nie sú právne záväzné. Za správnosť informácií portál kurzy-online.sk neručí. Čítaj: Vylúčenie zodpovednosti. Ak ste našli chybné informácie prosím napíšte nám.

Podmienky inzercie, reklamy, PR články a akcie na kurzy-online.sk
TOPlist TOPlist